منو

یکشنبه, 28 آبان 1396 - Sun 11 19 2017

http://farhangi.ikiu.ac.ir/modules/mod_image_show_kh2/cache/picture.sam1kh-is-127.jpglink
http://farhangi.ikiu.ac.ir/modules/mod_image_show_kh2/cache/picture.324165464kh-is-127.jpglink
http://farhangi.ikiu.ac.ir/modules/mod_image_show_kh2/cache/picture.sitekh-is-127.jpglink
http://farhangi.ikiu.ac.ir/modules/mod_image_show_kh2/cache/picture.mehrkh-is-127.jpglink
«
»
A+ A A-

کرسی آزاداندیشی "بررسی اندیشه های استاد شهید مرتضی مطهری"

به مناسبت سالروز شهادت استاد مطهری، کرسی آزاداندیشی "بررسی اندیشه­های استاد شهید مرتضی مطهری" به همت انجمن علمی فلسفه برگزار شد.

این کرسی با حضور دکتر عبدرالرزاق حسامی­فر عضو هیأت علمی گروه فلسفه، دکتر محمدرضا جلالی عضو هیأت علمی گروه روانشناسی و دکتر سید علی قاسم­زاده عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی به عنوان مجری کارشناس در تالار دانشکده علوم انسانی برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر قاسم­زاده ضمن خوشامد­گویی به حاضران به عنوان مقدمه­ به معرفی استاد شهید مرتضی مطهری پرداخت و در ادامه دکتر جلالی با تشریح خصوصیات علمی استاد شهید مطهری گفت: استاد مطهری از متفکران و احیاگران تفکر دینی در دوره معاصر به حساب می­آید و ایشان از روحانیونی بودند که نگاه احیاگرانه داشتند و سعی داشتند خیلی از خرافه­ها را بزدایند و مسائل مغفول واقع شده را مطرح می­کنند یا مسائلی که بتواند پاسخگوی مسائل جدید جامعه باشد. استاد مطهری به شدت در مسائل نظری کاری می­کردند و مدافع تضارب افکار بودند و کاملا با شخص پرستی و شخص محوری مخالفت می­کردند. ایشان تأکید داشتند که در جامعه نباید اخبار کانالیزه و کنترل شود همچنین مسائل جدید و مستحدثه­ای از قبیل بحث عدالت اجتماعی مباحث اقتصادی مسائل فقهی که مغفول واقع شده­اند و مضامین جدید مثل تعالیم لیبرالیستی دموکراسی حتی جامعه بی طبقه و .... مطرح می­کردند که متناسب با رویکرد فکری و ساختار شخصیتی ایشان مسائلی است که می تواند مورد بررسی و نقد واقع بشود.

دکتر حسامی­فر ضمن بیان ویژگی­های نقد و نقادی بیان داشت: ما همواره باید به این نکته توجه داشته باشیم که نقد هر متفکری، چه فیلسوف چه غیر فیلسوف، چه مسلمان و چه غیر مسلمان، در صورتی که انسان شرایط نقادی را رعایت کند و به نقد اندیشه بپردازد نه نقد شخص واقعا ارزشمند است. ما به شدت نیازمند نقد اندیشه­های متفکرانمان هستیم و یکی از آسیب­هایی که گاهی در دایره تفکر دینی اتفاق می­افتد این است که به خاطر قداست اندیشه­های دینی، کمتر مورد نقد قرار می­گیرند و ما برای این که بتوانیم عمق آن اندیشه­ها را بشناسیم باید اندیشه­ها را مورد نقد قرار بدهیم. بنابراین ما باید به نقد اندیشه­های هر یک از فیلسوفان از افلاطون و ارسطو گرفته تا کانت، ابن سینا، ملاصدرا، مرحوم شهید مطهری و علامه طباطبایی و همه کسانی که اندیشه­هایی داشتند بپردازیم.

دکتر جلالی با اشاره به ویژگی اقتدارگرایانه­ی استاد مطهری در عقاید خود گفت: مرحوم مطهری از لحاظ فکری اعتقاد کامل به تضارب افکار داشت و در آثار خودش مستندات فردی نداشت اما به هر حال شخصیت انسان­ها بر نحوه­ی تفکرشان تاثیر می­گذارد. ایشان اهل تساهل و تسامح و احتجاج­های فکری نبودند و در اعتقادات خود انعطاف­پذیر نبودند و در بحث­های فکری اقتدار گرایانه نظر می دادند. برای مرحوم مطهری هیچ دینی و هیچ قرائتی و هیچ معرفت و تعلیم و تربیتی و هیچ نوع اخلاقی غیر اسلام پذیرفته نیست و حتی هیچ انسانی غیر از مسلمان هم پذیرفته نیست.

وی افزود: تفاوتی که برخی معتقدند بین مرحوم مطهری و سایر نوگراهای دینی وجود داشته، این بوده که گفته می­شود نوگراهای دینی و روشنفکران دینی سعیشان این بوده که اسلام را بیشتر با مدرنیته و مسائل مدرن سازگار کنند ولی ذهینت آن­ها و محور بحثشان مسائل مدرنیته بوده است. و غیر از مرجعیت دینی مرجعیت دیگری را هم که آن را مغایر با دین نمی دیدند، قبول داشتند.

دکتر حسامی­فر در جواب مسائل مطرح شده از سوی دکتر جلالی اظهار داشت: می­توان پذیرفت که مرحوم مطهری گاهی اهل تساهل و تسامح نبودند و گاهی در آثارشان اظهاراتی دارند که می توان گفت قیم مآبانه است. اما اگر بخواهیم در مورد مرحوم مطهری داوری کلی داشته باشیم باید از دو جنبه به ایشان نگاه کنیم. یکی از بعد روانشناختی و یکی از بعد کسی که در حوزه فلسفه کار می کند. از جهت نگاه روانشناختی به شخصیت ایشان می­توان گفت که ایشان چون لباس روحانیت را به تن داشتند و مدافع رسمی دین بودند، مسئولیتی نسبت به دین احساس می­کردند و این احساس بر تمام رفتارهای ایشان مؤثر بود.

وی خاطر نشان کرد: اما از سوی دیگر ایشان یک فیلسوف بود و فیلسوف کسی است که فقط ملتزم به حقیقت است و فقط بر اساس اصول عقلانی پیش می­رود. من معتقدم که اگر چه در آثار آقای مطهری آن جنبه­ی روانشناختی مؤثر بوده است و این جنبه در آثار ایشان مثل نامه­ای که به امام در خصوص دکتر شریعتی نوشتند و قضاوت­هایی که درباره­ی او کردند که قابل نقد است. و این جنبه بسیار کمرنگ است.مشی ایشان در آثارشان بیشتر فیلسوفانه است چنانکه در پاورقی­های کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم و سایر آثار فلسفی خود سعی می­کند به قواعد و اصول فلسفه پایبند باشد و تقریبا نود درصد آثار ایشان بر اساس همین جنبه نوشته شده است.

دکتر حسامی­فر افزود: مرحوم شهید مطهری آنچه در چارچوب اسلام هست را می­پذیرند به همین دلیل اخلاق غیراسلامی و یا ایدئولوژی غیراسلامی را نمی­پذیرند. می­توان گفت آقای مطهری در آثار فلسفی بیشتر سعی می­کنند فیلسوف باشند و کمتر از جنبه­ی تعهد دینی وارد بحث می­شوند. اما در بحث­های اخلاقی و دینی به خاطر احساس مسئولیت دینی، این تعهد را دارند.

وی در ادامه بیان داشت: من در مطالعه­ی دیدگاه اخلاقی شهید مطهری با یک پارادوکس مواجه شدم و سعی کردم یک راه حل پیدا کنم. آقای مطهری از یک سو اخلاق را به خودی خود ارزشمند می­داند و تا جایی پیش می رود که معتقد است ما می توانیم مسلمان فطری داشته باشیم یعنی کسی که رسما مسلمان نیست ولی اخلاق انسانی دارد و مسلمان فطری شناخته می­شود. ایشان این را فی نفسه ارزشمند می­داند. اما در جای دیگر می­گوید دین پشتوانه­ی اخلاق است و اگر یک نظام اخلاقی داشته باشیم که مبنایش دین نباشد مثل اسکناس بدون پشتوانه است. این دو سخن با هم تعارض دارد. من راه حلی برای این مسأله پیدا کردم که می توان در مقام تفسیر اندیشه ایشان آن را مطرح کرد. به این صورت که می توانیم بین اخلاق فردی و اخلاق اجتماعی فرق بگذاریم و بگوییم مرحوم مطهری جایی که از اخلاق فردی صحبت می­کند، همانجایی است که اخلاق بدون دین را اسکناس بدون پشتوانه می­داند. یعنی در اخلاق فردی اگر شخص اصول اخلاقی را رعایت کند اما مبانی فکری مناسبی برای اخلاق خود نداشته باشد، این اخلاق پشتوانه مناسبی ندارد و شخص را به کمال نمی­رساند. اما در حوزه­ی اخلاق جمعی به هر حال کسی که اخلاق را رعایت می­کند حتی اگر دین هم نداشته باشد جامعه از ناحیه­ی او ایمن است. بنابر این در اخلاق اجتماعی باورهای شخصی چندان مهم نیست و عمل اجتماعی شخص مهم است.

دکتر جلالی در پاسخ به اظهارات دکتر حسامی فر گفت: من معتقدم رویکرد شخصیتی و روانشناختی مرحوم مطهری هم در مواضعشان در مواجهه با افراد مؤثر بوده است چنانکه تفسیرها و قرائت­های خودش را از امور مقدم می­داند و قاطعانه موضع می­گیرد. از متفکران و نوگرایان دینی به شدت انتقاد می­کند و این انتقادها یک طرفه است و دلیلش هم این است که متفکران دینی دیگر که مورد نقد واقع می­شدند درگیر مسائل انقلاب و مشغول مقابله با رژیم بودند.

وی همچنین افزود: مرحوم مطهری فلسفه­های طراز اول جهان را با این­که زبان خارجی غیر از زبان عربی نمی­دانست نقد کرده است. من اذعان دارم که مرحوم مطهری انسان هوشمندی بوده و با منابع محدود هم بحث­های عمیقی کردند و توان فلسفی بالایی داشتند اما برای نقد فلسفه غرب می­توانسته از منابع بیشتری استفاده کند. یکی از اعتراضاتی که نسبت به مرحوم مطهری وجود دارد این است که نباید وارد حوزه فلسفه غرب می­شد. ولی البته در مورد زدودن خرافه­ها از دین قوی عمل کرده است مثل کتاب حماسه حسینی که یکی از جدی­ترین و قوی­ترین کارهایی است که در این حوزه انجام شده است.

دکتر حسامی­فر در ادامه­ی سخنان خود اظهار داشت: در مورد نگاه اقتدارگرایانه­ی آقای مطهری می­توان گفت، کسی که احساس تعهد دینی داشته باشد چون فکر می­کند که رهبری نسلی بر عهده اوست حساسیت­هایی دارد و تاکید دارد که راه درست را به مخاطبان نشان دهد. مرحوم مطهری با قرائت فقهی خودش این نقدهای تند را دارد. او یک فقیه است و نمی­تواند در فقه خیلی انقلابی فکر کند. مرحوم مطهری تعبیر ارزشمندی دارند و معتقدند که اسلام باید با مقتضیات زمان هماهنگ باشد و این هم خیلی سخت است که مرجع و مجتهدی بتواند بر خلاف سنت فقهی نظر جدیدی ارائه کند و اینکه مراجع بتوانند حرف نو بزنند و فقه را بازخوانی کنند و با مقتضیات زمان هماهنگ کنند، کار دشواری است. اما شهید مطهری و بیش از او امام خمینی (ره) در این مسیر گام گذاشت.

وی گفت: مطهری معتقد بود ما در فهممان از اسلام دچار آسیب­هایی هستیم و او به عنوان یک عالم دینی باید به شناخت این آسیب ها بپردازد و سعی کند تفسیر نویی از مفاهیم دینی ارائه کند. ایشان حضوری در فعالیت­های سیاسی نداشت و سعی می کرد احیاگر دین باشد.

دکتر حسامی­فر در پایان و در پاسخ به انتقاد دکتر جلالی در خصوص اینکه استاد مطهری نباید وارد حوزه­ی فلسفه­ی غرب می شد بیان داشت: نمی توان گفت که مرحوم مطهری نباید وارد حوزه  فلسفه غرب می شد. ایشان به عنوان یک فیلسوف و کسی که در حوزه فلسفه کار می­کند حق دارد به تحلیل اندیشه­های هر فیلسوف و مکتب فلسفی بپردازد. ایشان در تحلیل و نقد فیلسوفان غربی کوشیده­اند که از منابع خوبی استفاده کنند و آگاهانه وارد بحث شوند. البته اندیشه­هایی که ایشان در این زمینه مطرح کرده­اند می­تواند مورد نقد قرار داد. ولی باید توجه داشت که در هر حوزه­ی فلسفی محقق بر اساس منابعی که در آن زمینه مطالعه کرده است اظهار نظر می­کند و وجود منابع بیشتر قطعا بر قوت تحلیل­های او تأثیر می­گذارد. امتیاز استاد مطهری در این است که با آن منابع محدود تحلیل­های عمیقی ارائه کرده است و البته جا برای صاحب­نظران و متخصصان فلسفه غرب هست که به نقد و بررسی دیدگاه­های ایشان در باب فلسفه غرب بپردازند.

 

 

 

کرسی آزاد اندیشی با عنوان “روابط دختر و پسر درجهان سنتی و جهان مدرن در دانشگاه برگزار شد

کرسی آزاد اندیشی روابط دختر و پسر در جهان سنتی و جهان مدرن روز دوشنبه 30 فروردین ماه به همت جامعه اسلامی دانشجویان در تالار اجتماعات مرکزی دانشگاه برگزار شد.

 

در این نشست که با حضور دانشجویان موافق و مخالف برگزار شد، دکتر محمد رضا صلح جو به عنوان کارشناس حضور یافتند و مناظره کنندگان به بیان نظرات خود پرداختند. دکتر صلح جو با بیان اینکه گرایش به جنس مخالف در همه انسان ها وجود دارد بیان داشت: با این وجود  نمی توان به همه آزادی کامل داد و در اسلام برای این که آنارشیسم جنسی به وجود نیاید حد و حدودی به عنوان حجاب قرار داده است. وقتی حجاب و پوشش وجود نداشته باشد نگاه ­ها در روابط بین دو جنس زن و مرد بر پایه­ ی غرایز خواهد بود.

وی همچنین گفت:در جوامع مرد سالار زن منشأ گناه است و در جوامعی که دو جنس برابر تلقی می شوند هر دو طرف مقصر هستند.

در پایان برنامه نیز حضار به بیان نظرات خود پرداختند.

 

کرسی آزاد اندیشی “جهانی شدن فرهنگ و فرهنگ جهانی” در دانشگاه برگزار شد.

کرسی آزاد اندیشی "جهانی شدن فرهنگ و فرهنگ جهانی" توسط معاونت فرهنگی با حضور دانشجویان و تعدادی از اعضای هیأت علمی دانشگاه روز دوشنبه 11 اسفند ماه برگزار شد.

 

دکتر محمد رضا صلح جو، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در این نشست ضمن ارائه ی تعریفی از واژه ی فرهنگ اظهار داشت: فرهنگ هویت و شناسنامه ی یک جامعه است و اگر فرهنگ جهانی شود یک فرهنگ و یک سیاست کل جهان را فرا می گیرد.
وی با اشاره به این که فرهنگ امریکایی در حال گسترش است گفت: در صورت جهانی شدن فرهنگ امریکایی مصرف گرایی افزایش می یابد، نهاد خانواده تضعیف می شود، ارتباطات بسیار سریع و سهل می شود، زبان کل مردم دنیا یکسان می شود. از ویژگی های مهم جهانی شدن فرهنگ ادغام زمان و مکان است .
معاون فرهنگی دانشگاه افزود: از مدت ها پیش در مقابل جهانی شدن مخالفت ها و ممانعت هایی صورت گرفته است. گروه های کوچک قومی و فرهنگی و مذهبی از ابزار اینترنت استفاده می کنند تا خودشان را بازتعریف کنند. بنیادگرایی دینی نیز در دهه های اخیر به وجود آمده که بازتابی در برابر جهانی شدن فرهنگ غرب است.
در ادامه ی نشست دانشجویان و اعضای هیأت علمی شرکت کننده سئوالات خود را مطرح کردند.

تحلیل و بررسی دستاوردهای بیانیه سوئیس(لوزان) در دانشگاه برگزار شد

انجمن علمی سیاسی دانشگاه روز دوشنبه 24 فروردین "کرسی آزاد اندیشی با موضوع "تحلیل و بررسی دستاوردهای بیانیه سوئیس"، با حضور دکتر صادق زیباکلام، استاد دانشگاه تهران و محمودعباس‌زاده مشکینی، کارشناس مسائل استراتژیک در تالار اجتماعات مرکزی دانشگاه برگزار کرد.

صادق زیباکلام در ابتدای این نشست، در مورد بیانیه سوئیس گفت: اگر امروز من از توافق هسته‌ای دفاع می‌کنم به دلیل این است که معتقدم این توافق، کشور را می‌تواند از چاه ویل انرژی هسته‌ای نجات دهد.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: دستاورد امروز تیم هسته‌ای ما، بسیار شبیه به کاری است که آیت الله هاشمی در زمان جنگ انجام داد و امام را مجاب کرد با امضای قطعنامه ۵۹۸ به جنگ پایان دهد.

این استاد دانشگاه معتقد است: متاسفانه تا امروز در برخی از مسائل مهم کشور تنها نظام متکلم وحده بوده و نخبگان، نویسندگان و دانشگاهیان نتوانسته‌اند اظهار نظر کنند. من معتقدم این وضعیت به هیچ عنوان به سود منافع ملی نیست.به گفته این فعال سیاسی، زمانی که سفارت آمریکا اشغال شد، تنها صدای نظام وجود داشت و امکان ابراز نظر متفاوت این دیدگاه وجود نداشت.

زیباکلام در توضیح پیشینه ماجرای هسته‌ای ایران گفت: موضوع فعالیت هسته‌ای ایران از سال ۸۲ و با افشای گزارش سازمان مجاهدین آغاز شد و تا پیش ازمذاکرات ژنو؛ یعنی آذر ماه سال ۹۲ تنها یک قرائت هسته‌ای از آن وجود داشت و آن‌هم تعریفی بود که نظام ارائه می‌داد.

او در بخش دیگری از سخنانش به مخالفان مذاکرات هسته‌ای که اشاره کرد و گفت: پس از توافق ژنو، جبهه پایداری در برابر توافق صف‌آرایی کرده‌اند؛ در واقع برای اولین بار اجازه داده شد، سیاست هسته‌ای کشور به نقد کشیده شود که این مساله نقطه عطفی در تاریخ انقلاب است. هرچنداین گروه دلواپس با مخالفت با این مذاکرات درحقیقت شاخه ای را می‌برد که بر روی آن نشسته‌است.

زیبا کلام ادامه داد: این صف‌آرایی نشان داد که موضوع هسته‌ای یک امر قدسی و بت نیست و اگر سیاست های هسته ای دولت روحانی به نقد کشیده می‌شود، پس می‌توان سیاست های دولت احمدی نژاد را هم به چالش کشید. بنابراین پس از ۱۲ سال بهمنی در کشور رخ داد و افکار عمومی در جریان انرژی هسته‌ای قرار گرفتند.

او در بخش دیگری از سخنانش به تاریخچه فعالیت های هسته ای پس از انقلاب پرداخت و گفت: دردولت اصلاحات، فعالیت های هسته ای به صورت کج دار و مریز دنبال می‌شد و تلاش بر این بود که برنامه هسته‌ای ایران پیشرفت داشته باشد بدون اینکه حساسیت جهانی برانگیخته شود.

زیباکلام ادامه داد: اما از سال ۸۴ با روی کار آمدن دولت احمدی نژاد سیاست‌های هسته‌ای تغییر کرد تا آنجا که دولت دهم روند فعالیت‌های هسته‌ای دولت گذشته را خیانت دانست و برنامه هسته‌ای را با سرعت بیشتری ادامه داد.

او افزود: به دنبال این اقدام دولت، پرونده هسته‌ای ایران از شورای حکام به شورای امنیت در نیویورک رفت؛ اما دولت همچنان به رویکرد خود ادامه داد؛ فردو تکمیل شد و تعداد سانتریفیوژها به ۱۹۰۰۰ افزایش یافت.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران معتقد است: دلیل اصلی مخالفت و نگرانی غرب از برنامه هسته‌ای ما این ا‌ست که هر کشوری بتواند اورانیوم را تا ۳ درصد غنی کند، می‌تواند این میزان را تا ۹۹ درصد ارتقاء داده و بمب اتم بسازد. او ادامه داد: پاسخ ایران به این نگرانی ها چنین بوده که ما به دنبال بمب اتم نیستیم؛ اما با این وجود ایراد کار اینجاست که ما متعهد شده ایم اسرائیل را نابود کنیم و در این راستا به حزب الله و حماس سلاح ارسال می‌کنیم.

زیبا کلام تاکید کرد: احمدی‌نژاد از مساله هسته‌ای برای مبارزه علیه غرب استفاده کرد؛ اما سیاست دولت جدید این نیست که از موضوع هسته‌ای بهره‌برداری سیاسی نماید؛ بلکه تمام هم و غم تیم مذاکره کننده هسته‌ای این است که اعتمادسازی کند.

صادق زیبا کلام:مذاکره هسته ای کشور را نجات می‌دهد

محمود عباس زاده : آمریکا زیر قول خود می‌زند

محمود عباس زاده مشکینی هم که در کارنامه کاری او استانداری ایلام، معاون سیاسی اردبیل و مدیرکل سیاسی وزارت کشور دولت دهم به چشم می‌خورد در پاسخ به صحبت‌های صادق زیباکلام گفت: ایران اسلامی همیشه در حال مذاکره با کشورهای مختلف بوده است؛ زیرا اعتقاد و ملت ایران عقلایی و بر مبنای اصول دموکراتیک است. ملتی که انقلاب کرده و هدفش توسعه و پیشرفت است با دنیا سر جنگ ندارد و قصد دارد که در عین وابسته نبودن با دیگر کشورها، تعامل و روابط سازنده داشته باشد.

او ادامه داد: در ادامه همین سیاست مذاکره، کشوراز ۱۸ ماه قبل به این نتیجه رسید که کمی پرده‌ها کنار رفته و به طور مستقیم با آمریکاییها مذاکره شود؛ یعنی شرایط سیاسی کشور به گونه ای فراهم شد که دولت منتخب وارد فاز مذاکرات مستقیم شود.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور احمدی نژاد با اشاره به روند مذاکرات هسته‌ای دولت متبوع خود عنوان کرد: در دوره آقای لاریجانی، غرب بحث پاسخگویی ایران به ۵ سئوال آژانس را مطرح کرده بود و وعده داده بود که اگر آژانس پاسخ این ۵ سئوال را دریابد پرونده هسته ای ایران در روند عادی خود قرار خواهد گرفت؛ اما دیدیم که پس از رفع ابهام پیرامون این ۵ سئوال آن‌ها برخلاف وعده صریح خود بحث لب تاپ حاوی اطلاعات هسته ای را پیش کشیدند.

عباس زاده با اشاره به بیانیه سوئیس گفت: در این دوره از مذاکرات فقط یک بیانیه به شکل شفاهی صادر شد که سوال‌های زیادی را برای کارشناسان مطرح کرده است.او یادآور شد: پس از قرائت بیانیه از سوی وزیر امورخارجه ایران، وزارت خارجه آمریکا بیانیه ای با مهر و سربرگ این وزارتخانه منتشر کرده که در آن زاویه اختلاف و برداشت زیاد است. عباس زاده مشکینی معتقد است: تجربه ثابت کرده طرف مذاکره کننده روی کلمه به کلمه این بیانیه بهانه سازی خواهد کرد.او گفت: برخی از نکات این بیانیه جای نگرانی دارد و برای کشورمان مسئله ایجاد می‌کند، هر قانونی که در صحنه بین الملل تصویب می‌شود دارای ضمانت اجرایی و باید عملیاتی شود.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور دولت گذشته در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: ضامن اجرای هر قانونی در جهان قدرت و زور است در این جا نیز طرف حساب ما آمریکایی است که به توهم خود ابر قدرت جهانی است و مجلس سنای آن می تواند رئیس جمهور را مجاز به لغو قطعنامه های شورای امنیت کند. در این بین جا دارد از تیم مذاکره کننده سئوال شود که اگر آمریکا زیر قول و قرار خود بزند در آن صورت تکلیف چه خواهد بود. امروز مصوبات شورای امنیت سازمان ملل هم طبق قانون فدرال آمریکا نوشته شده که می‌توانند آن را لغو کنند.

این کارشناس سیاسی ادامه داد: تا به امروز فکت شیت ایران منتشر نشده است و در بیانیه آمریکایی نیز نه حق غنی سازی ایران به رسمیت شناخته شده و نه برداشته شدن تحریم‌ها آمده است و اثری از کلمه لغو و تعلیق نیست؛ بلکه تخفیف تحریمی تاکید شده است. آقایان مسئول می‌گویند این موضوع مقدمه ای‌ است برای توافق تیرماه که ما هم امیدواریم در توافق نهایی مسائل به نفع ایران پایان بپذیرد.

عباس زاده مشکینی براین باور است که انرژی هسته ای با ایجاد بازدارندگی امنیتی، ثبات و صلح ایجاد می‌کند و این رویکرد زمینه ساز پیشرفت اقتصادی است.دراین نشست، مناظره کنندگان به پرسش‌های اساتید و دانشجویان پاسخ دادند.

کرسی آزاد اندیشی عفاف گرایی در غرب در دانشگاه برگزار شد

کرسی آزاد اندیشی با عنوان عفاف گرایی در غرب توسط کانون عفاف و حجاب در دانشگاه با حضور خانم دکتر نوروزی برگزار شد.

 

دکتر نوروزی در این جلسه ضمن بیان این که حجاب و عفاف یک رفتار اجتماعی است گفت: وارد شدن به حریم عمومی چارچوب دارد مسئله بی حجابی وارد شدن به حریم دیگران است و ضربه های آن متوجه خانواده می شود. حجاب صیانت از حریم عمومی است.
وی در رابطه با گرایش غرب به عفاف و این که عفاف گمشده ی زن غربی است اظهار داشت: غرب در مسئله عفاف بر سر دوراهی است. از یک طرف با فقدان عفاف دچار آسیب اجتماعی است و از یک طرف چرخه ی اقتصاد غرب بر اساس جسم و جنس زن می چرخد. این نگاه نسبی به اخلاق در غرب باعث ایجاد دوگانگی می شود.
دکتر نوروزی گفت: مشکل غرب از جایی شروع شد که تعریف خانواده نزد آن ها دگرگون شد در جوامع غربی خانواده هایی تشکیل شد که به جای یک مرد و یک زن شامل دو مرد یا دو زن و یا یک مرد و یک حیوان و یا یک زن و یک حیوان شد. با این حال عفاف مسئله ی ذاتی یک زن است بیشتر از این که یک رفتار اجتماعی باشد.

جشنواره ها و مسابقات

  • 1
  • 2

اولین جشنواره ملی کرسیهای آزاد اندیشی

اولین جشنواره ملی کرسیهای آزاد اندیشی

  زمان برگزاری پاییز 1395      

جشنواره شعر رضوی

جشنواره شعر رضوی

جشنواره شعر رضوی تمدید شد  

معاونت فرهنگی

معاونت فرهنگی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)

تلفن: 02833901489

فکس:02833901470

آدرس: قزوین، بلوار دانشگاه، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، ساختمان شهید احمدی روشن

گالری